Google+ Followers

Like page FB : https://www.facebook.com/MummyMean.DaddyRie.Shine

Follow blog : click button follow di blog Vitamin Bite

Friday, June 6, 2014

Cara mengurangkan Kolestrol Dalam Badan

Assalamualaikum wbt...

Anda pernah dengar kolestrol sebelum ni kan? Mesti pernah kan... Ramai yang tau pasal kolestrol dan sejauh mana bahayanya kolestrol pada diri seseorang tu... Nak-nak lagi sekarang nak dekat puasa kan... Mesti ada yang borong sakan masa time nak bukak puasa tue... Masa membeli tak ingat dunia... Macam-macam dibelinya... Sudahnya bila dapat berbuka terus pengsan... Solat Terawih entah ke mana... Dah rugi kat situ... Itu belum kira kolestrol yang masuk ke dalam perut... Saper nak tanggung tue... 

                                  ----------------------------------------------------------------

Okey, meh baca fakta sikit pasal kolestrol....

Jangan ingat orang yang berbadan gemuk sahaja ada kolestrol, orang kurus pun ada juga kolestrol tau..

kolestrol boleh mengakibatkan sakit jantung iaitu penyakit no. 1 di Malaysia selain Kanser Payudara

Apa itu kolesterol

Kolesterol ialah satu bahan yang lekit, seakan-akan lemak yang terdapat di dalam darah anda dan disetiap sel dalam badan anda. la penting untuk kesihatan anda kerana ianya diperlukan oleh badan anda untuk membuat tisu dan hormon yang tertentu. Bagaimanapun, sekiranya paras kolesterol dalam darah anda terlalu tinggi kemungkinan anda menghadapi risiko dan penyakitJantung.
Adakah kolesterol mempunyai bermacam-macam jenis?





Ya, ada beberapa Jenis kolesterol tetapi yang paling biasa
dikenali ialah:

1. Low-density lipoprotein atau kolesterol LDL (Lipoprotein berketumpatan rendah atau kolesterol LKR)

Kolesterol LDL yang berlebihan akan menambahkan kolesterol dalam arteri anda dan kemungkinan menyebabkan penyakit jantung. Lebih tinggi paras LDL, lebih tinggi risiko anda untuk mendapat penyakit jantung. Itulah sebabnya kolesterol LDL sering kali dipanggil "kolesterol Jahat".


2. High-density lipoprotein atau kolesterol HDL (Lipoprotein berketumpatan tinggi atau kolesterol LKT)

Kolesterol HDLJuga dipanggil sebagai "kolesterol baik" kerana ia dipercayai menghapuskan kolesterol yang berlebihan daripada darah. Paras HDL yang tinggi seolah-olah melindungi daripada penyakit Jantung dan mengurangkan risiko penyakitJantung.

3. Trigliserida
Trigliserida ialah satu lagi jenis lemak di dalam aliran darah. Seseorang yang mempunyai paras trigliserida dalam darah yang tinggi berkemungkinan juga     mempunyai aras LDL yang tinggi atau paras HDL yang sangat rendah.

Apakah kolesterol tinggi ?

Definasi kolesterol tinggi boleh berubah bergantung kepada faktor-faktor risiko yang lain. Doktor anda adalah orang yang paling arif untuk menentukan apa yang dikira tinggi untukanda.

Penyataan Konsensus Malaysia mengenai Pengurusan , Hiperlipidemia (The Malaysian Consensus Statement on Manasement of Hyperlipidaemia) telah diwujudkan untuk membentuk satu garis panduan bagi mengesan dan merawat kolesterol tinggi dalam darah dikalangan orang dewasa. Mereka juga telah mendefinasikan paras kolesterol yang diingini.


Jadi, ada tak cara untuk menurunkan paras kolestrol di dalam badan?

Jawapannya : ada...










Phyto-col dijangka akan berada di Malaysia menjelang Jun 2014... Boleh dapatkannya dengan saya..



Saya juga membuat penghantaran ke Brunei, Indonesia dan Singapore...
Caj penghantaran adalah mengikut terma yang ditetapkan...
I`m happy to receive more members from other countries...
Please contact me 6017-40999 56


No comments:

Post a Comment

MAHERAN BINTI MAHTAR
ID 933321
emasyok@gmail.com
017-4099956
Puchong Kinrara Putrajaya Subang Jaya Shah Alam
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

Popular Posts