Like page FB : https://www.facebook.com/MummyMean.DaddyRie.Shine

Follow blog : click button follow di blog Vitamin Bite

Monday, April 29, 2013

Punca ‘morning sickness’ dan cara mengatasi


Pagi2 lagi buka facebook banyak pulak status kawan2 yang pregnant..ada yang anak first, ada yg second, ada juga yang third kids..Tahniah buat semua..alam kehamilan ni walaupon ‘menyeksakan’ tapi sangat indah kan..hehe Tang seksa tu mmg ‘seksa’ lah terutamanya di awal kehamilan dan di trimester akhir..huhu but the rest, it’s beautiful!!
Tapi tak semua wanita hamil mengalami morning sickness ni..cuma 3/4 kalo mengikit statistik..yg 1/4 tu mmg lucky :) Lazimnya morning sickness ni bermula seawal minggu ke-4 kehamilan, dan boleh berlanjutan sehingga minggu ke 14..so dalam trimester pertama (minggu 1-12) memang tempoh biasa ibu2 akan alami pening2, muntah2, pitam, keletihan yang melampau, sakit belakang…(and the list continue…)
Hari ni saya nak share mana punca morning sickness ni dan boleh kah kita hindari? Yelah, makan muntah, makan muntah, pitam, nak pengsan..mcm2..so jom kaji sikit, apa punca ni dan boleh kah kita minimize morning sickness ni? (nama morning sickness, tp smp kemalam muntahnye heheh)
credit:Babycenter
No one knows for sure what causes nausea during pregnancy, but it’s probably some combination of the many physical changes taking place in your body. Some possible causes include:
  • Human chorionic gonadotropin (hCG): This hormone rises rapidly during early pregnancy. No one knows how hCG contributes to nausea, but it’s a prime suspect because the timing is right: Nausea tends to peak around the same time as levels of hCG. What’s more, conditions in which women have higher levels of hCG, such as carrying multiples, are associated with higher rates of nausea and vomiting.
  • Estrogen: This hormone, which also rises rapidly in early pregnancy, is another suspect. (It’s possible that other hormones play a role as well.)
  • An enhanced sense of smell and sensitivity to odors. It’s not uncommon for a newly pregnant woman to feel overwhelmed by the smell of a bologna sandwich from four cubicles away, for example. Certain aromas instantly trigger the gag reflex. (Some researchers think this may be a result of higher levels of estrogen, but no one knows for sure.)
  • A tricky stomach. Some women’s gastrointestinal tracts are simply more sensitive to the changes of early pregnancy. Also, some research suggests that women with a stomach bacterium called Helicobacter pylori are more likely to have severe or long-lasting nausea and vomiting. Not all studies confirm this link, though.
Itu antara suspect2 nya lah hehe tiada siapa yang tahu punca sebenar terjadinya morning sickness ni..tapi kebanyakan mereka berpendapat ianya disebabkan ketidakstabilan hormon. Badan kita melalui bnyk perubahan dari segi hormon dan fizikal sepanjang kehamilan, jadi mungkin juga morning sickness salah satu result dari hormon yang tidak stabil.


Cara mengatasi morning Sickness:
  • · Avoid warm places as heat can increase the nausea feelings.
  • · Take naps during the day (but not right after eating). Tiredness plays a big part in morning sickness.
  • · Get enough sleep at night.
  • · Get out of bed slowly in the morning.
  • · Try eating plain crackers or dry cereal before you get out of bed in the morning.
  • · Open windows or turn on exhaust fans when cooking and after meals.
  • · Cooking in the microwave usually produces less odors.
  • · Ginger in capsules form 250 mg. three times daily can be beneficial. Ginger has long been associated with alleviating nausea. You can also get the benefit of using ginger by chewing on crystallized ginger or sucking on ginger hard candies.
  • · Silly as it sounds, carry a handkerchief with a few drops of a non nausea causing essential oil (lemon for example) in it and breath through it if you can’t get away from the smell that is bothering you.
  • · Avoid greasy or spicy foods as they often cause nausea or heartburn.
  • · Eat what you want when you want it. Your cravings will not lead you the wrong way.
  • · Have frequent protein snacks. (Low fat meats and seafood, nuts, eggs and beans are high protein.)
  • · Eat smaller meals every two hours or so.
  • · Eating something salty before a meal can help you “make it through” a meal.
  • · Do not drink fluids with your meals.
  • · Non caffeinated teas like peppermint and ginger can help calm nausea.
  • · Drink small amounts of fluids regularly though out the day to avoid dehydration.
  • · Do not skip meals if you can help it.
  • · Try taking your prenatal vitamins later in the day. Pregnancy Plus prenatal vitamins are smaller in size and are less likely to upset your stomach. You may also want to consider taking your prenatal vitamin at night before you go to bed to give it a chance to be absorbed overnight.
  • · Avoid spicy and fried food – both eating and smelling it can increase your nausea.
  • · Cold food may have less nausea inducing smells associated with them.

Jadi, bolelah amalkan ye..oh ye, vitamin b6 terbukti secara saintifik dpt membantu mengurangkan morning sickness dan telah diguna pakai dalam banyak produk bagi membantu mengurangkan muntah dan pening.
Di Shaklee, kami ada bcomplex..bukan setakat B6 je ade, semua 8 komponen vitamin B ade, lengkap dengan asid folik semua..untung kan :)
Bagi ibu hamil, apa yang kami cadangkan?


Ni dia..lengkap dengan Vitalea with iron, bcomplex, kalsium(ostematrix), protein..dan bila mencecah


OsteMatrix(calcium magnesium)
Ibu yang mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kiranya 3 in 1 la..Setiap 1 biji OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium. Magnesium berfungsi untuk membantumenggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya..vitmain D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna. Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.



Vitamin B Compleks
B Compleks Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan sarafpada bayi khususnya ‘spina bifida’. Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari. Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.


Vitamin C
Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Ianya juga membantu dalam penghadaman zat di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. 1 biji vitamin C bersamaan dengan 7 biji oren. Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari? Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.


Vita-Lea Iron Formula
Vita-Lea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu mengambil obimin lagi. Di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak. Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung


trimester kedua, boleh add on Omega bagi perkembangan minda bayi :)
Alhamdulillah, set ni betul2 membantu sepanjang tempoh kehamilan yang lepas dan saya kompem, mmg inilah selamanya untuk kehamilan akan datang.




MAHERAN BINTI MAHTAR
ID 933321
emasyok@gmail.com
017-4099956
Puchong Kinrara Putrajaya

::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::



No comments:

Post a Comment

MAHERAN BINTI MAHTAR
ID 933321
emasyok@gmail.com
017-4099956
Puchong Kinrara Putrajaya Subang Jaya Shah Alam
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

Popular Posts