Like page FB : https://www.facebook.com/MummyMean.DaddyRie.Shine

Follow blog : click button follow di blog Vitamin Bite

Wednesday, June 4, 2014

Apabila kita diinjak usia dan fakta kolagen

Assalamualaikum wbt...

Begitulah tajuk yang agak sadis di kala ini... Bila kita dah berusia, dah masuk senja... Benda yang paling jelas ialah wajah dan perubahan bentuk badan kita... Cuba tengok artis luar antarabangsa mahupun dalam Malaysia.. Macam mana mereka jaga tubuh badan mereka sehinggakan tidak nampak dimamah usia...

Kita jangan bandingkan diri kita dengan mereka... Mereka mungkin ke salon kecantikan 2 minggu sekali... Kita tidak semampu dan sekaya mereka untuk berbuat demikian... 

Jom lihat gambar di bawah ini.... 

Salah satunya ialah kita kehilangan kolagen... Badan kita tidak mampu membina kolagen sendiri... 

Apa itu kolagen?
Tubuh badan kita membesar dan berkembang dengan pesat semasa umur sebelum 25 tahun. Dalam lingkungan umur ini hormon tumbesaran yang banyak menggalakkan perkembangan otot-otot dan ligamen, dan kolagen bertindak sebagai protein dalam pembinaan otot-otot dan ligamen ini.

Setelah umur menginjak ke 25 tahun, proses tumbesaran akan berkurang sebab hormon pembesaran yang sudah berkurangan. begitu juga dengan kolagen, semakin umur meningkat semakin kolagen yang dihasilkan. Kolagen ini pula yang menjaga kesihatan otot-otot dan ligamen dalam badan kita. Sebanyak 1.5% kolagen berkurangan dalam masa setahun, cuba kira bila umur kita 45 tahun, sekurang-kurangnya sudah 75% kolagen dalam badan kita hilang dan musnah. Sebab itu lah jika korang perasaan otot-otot mula kendur, terutama tang muka dan kedutan pun mulalah ketara.

collagen serbuk


Jumlah kolagen dalam badan kita amat berkait rapat dengan kesan penuaan pada kulit. Tengok baby yang baru lahir, kulit mereka tegang dan sangat cantik. sampaikan jika orang dewasa memiliki wajah dan kulit yang cantik orang akan menggelar kita 'baby face', tapi selama manakah 'baby face' kita akan bertahan dengan paras kolagen yang semakin menyusut?

kolagen halal

Kekurangan tahap kolagen dalam badan akan memberikan kesan kedutan pada kulit. Kolagen berperanan besar dalam proses pembinaan tisu-tisu penyambung. Risiko kolagen berkurangan akan membuatkan penyambung antara tisu-tisu menjadi kurang berkesan. Dan pengangkutan bahan-bahan toksik dalam badan kita ke sistem limfatik akan menjadi lemah dan semakin sukar.

Pembahagian nutrisi dan air dalam tubuh juga trut terganggu. Kesan akan dapat dilihat pada kulit dan tisu-tisu lain. Tubuh badan kita akan memaksa sistem alternatif lain untuk memindahkan toksik jika tisu-tisu penyambung badan kita lemah. Bahan toksik tersebut dipindahkan sebagai 'pembalut' kepada sel-sel lemak.

Inilah yang akan menyebabkan terjadinya selulit di tubuh badan kita, kerana lemak-lemak tersebut dijadikan sebagai 'pembalut' atau tempat menyimpan toksik. Pengambilan kolagen dalam rutin seharian kita akan memperbaiki fungsi tisu penyambung, dan toksik dalam badan akan dapat dihantar ke sistem limfa dan akhirnya tubuh badan kita akan mendapat kembali nutrisi dan air yang mencukupi bagi kesihatan yang optimum.


tisu kolagen


So apa nak buat jika kolagen hilang? Bagaimana hendak mengekalkan atau mengurangkan kadar penurunan kolagen yang mendadak? Boleh baca sini...----->>>>>SINI

No comments:

Post a Comment

MAHERAN BINTI MAHTAR
ID 933321
emasyok@gmail.com
017-4099956
Puchong Kinrara Putrajaya Subang Jaya Shah Alam
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

Popular Posts