Like page FB : https://www.facebook.com/MummyMean.DaddyRie.Shine

Follow blog : click button follow di blog Vitamin Bite

Tuesday, May 28, 2013

Nak langsing? jangan skip sarapan!

Sesetengah dari kita selalu skip atau terr skip sarapan kan? Nak langsing? Lepas ni takleh skip dah...


1) Sumber tenaga

Menurut pakar pemakanan, sarapan pagi adalah sumber tenaga utama untuk memulakan hari yang sihat. Kajian pakar menunjukkan, remaja yang bersarapan setiap hari mempunyai kehidupan yang berkualiti dan daya tumpuan yang lebih baik( btol2, sarapan berat pon takpe sbb akan digunakan untuk aktiviti harian, mcm org kelantan, pagi2 dah makan nasik hehe)



2) Vitamin untuk badan


Remaja tidak seharusnya menikmati sarapan pagi tanpa mengambil kira kandungannya. Adalah disarankan supaya remaja mengambil sarapan yang kaya dengan karbohidrat untuk membekalkan tenaga, protein dan juga sayur-sayuran. Antaranya, roti, susu dan telur

- untuk mereka yg always on the go dan menjalani lifestyle yg super-busy dan hectic, boleh mencuba salah satu produk dalam Tripple Gem set ni. Sarapan yang ringkas namun padat dengan khasiat, jadi kawan-kawan tetap rasa sihat dan bertenaga walau makan secara ringkas.



3) Rangsang fungsi otak

Sarapan yang mengandungi karbohidrat pada waktu pagi boleh merangsang paras glukos dan mikro nutrien



4) Kekal langsing

Kajian yang dijalankan Food Facts Asia dengan kerjasama empat universiti di Asia ke atas remaja berusia antara 10 hingga 12 tahun yang mengamalkan sarapan mendapati mereka jauh lebih langsing dan kurang berdepan masalah berat badan berlebihan. Ini kerana mereka mengamalkan pemakanan yang teratur dan ikut peraturan.siapa yang tak ambil sarapan akan makan dua kali ganda daripada biasa masa lunch. namun demikian, sarapan yang lengkap sempurna akan memungkinkan kita skip lunch meal tanpa rasa lapar, atau cuma perlukan sandwich bun yang penuh dengan khasiat untuk alas perut waktu lunch.



5) Masa Berkualiti

Ada ketikanya, remaja sukar mencari waktu yang berkualiti untuk diluangkan bersama keluarga namun dengan amalan sarapan pagi bersama, ibu bapa dan anak-anak boleh mewujudkan suasana harmoni dan masa kualiti yang berkesan.

*credit to adhatine2.blogspotcom

No comments:

Post a Comment

MAHERAN BINTI MAHTAR
ID 933321
emasyok@gmail.com
017-4099956
Puchong Kinrara Putrajaya Subang Jaya Shah Alam
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

Popular Posts