Like page FB : https://www.facebook.com/MummyMean.DaddyRie.Shine

Follow blog : click button follow di blog Vitamin Bite

Tuesday, March 4, 2014

Pendapatan Dengan Shaklee

Assalamualaikum wbt...

Saya rasa tepanggil nak menulis sesuatu... Saya fikir kenapa saya joint Shaklee? Okey, macam previous post saya ada mention yang saya consume Shaklee sebab nak cuba set kesuburan... Alhamdulillah, menses saya dah ok n teratur... Then, saya terus jadi ahli sebab dalam masa yang sama saya ingin menjana pendapatan. Sedari dulu saya gemar berniaga... Nak menambah pendapatan yang sedia ada ni... Juga keadaan ekonomi dan taraf hidup di Kuala Lumpur yang sangat mencabar. Saya belajar bagaimana nak mulakan bisnes dengan mentor saya a.k.a schoolmate lama saya...

Bila dah masuk 6 bulan pertama, saya berjaya dapat 2-3 angka sebulan... Bagi sesetengah orang mungkin nampak sikit dan tak membantu dalam masalah kewangan... Bagi saya pulak, dah bagus sebab duit tu saya boleh tampung belanja makan saya di kantin sekolah selama sebulan... Maklumlah kantin sekolah tak cas mahal...

Bila dah masuk 6 bulan ke atas, ahli group saya dah mula bertambah... Saya kini dah ada team business a.k.a partnership a.k.a mentor n mente... Alhamdulillah dengan group saya ini saya dah mula jana pendapatan 3 angka... Maintain 3 angka... 4 angka on the way...

Bila dah ada group saya mula coaching mereka dan updated setiap info... Melalui group whatsapp je yea... Perkara yang buat saya terus terpikat dan rasa passion sebab saya tak perlu nak keluar meeting, jumpa orang sana-sini, cari orang, buat loan, letak janji-janji manis dengan customer dll... Itu semua tak perlu... Saya juga tak memaksa... Mereka dengan rela hati ingin menjadi ahli.. Alhamdulillah...

Ada yang tak kenal Shaklee... Shaklee adalah syarikat nutrisi terbesar di dunia... Selain produk kesihatan, Shaklee juga ada produk untuk penjagaan rumah, kepala dan wajah... Produk yang ada kurang dari 50...

Selepas joint 6 bulan, saya rasa saya perlu tingkatkan lagi prestasi dan jualan untuk capai target yang diberikan... Bila saya fikir-fikir kenapa perlu target? dan ada step untuk gapai sesuatu?

Okey camni... Let say u bukak syarikat... U buat servis DOBI, MAKANAN, BARANGAN RUNCIT dll... Rasa-rasa ada modal tak? Mesti dan of course kena ada modal at least RM50K kan... Tapi dengan Shaklee u bayar RM75 jer... Barang semua dari Shaklee... U cuma buat promotion... Bila sales u tinggi u akan dapat la bonus...

N kenapa multimarketing? Multllevel ni syarikat besar yang nak kan kita jual n promote barang mereka... Macam company lain jugak... U masuk kerja sebagai kerani akaun pada tahun pertama... Tahun ke-4 dan ke atas mungkin u dah dilantik menjadi Execuite Account. Atas sebab kelayakan u dan pengalaman u di samping prestasi yang u tunjukkan dalam syarikat, syarikat offer u a better job with a better salary...

Ok, multilevel ni menindas? Apa maksud menindas? Katakan dalam company, u dah bekerja lebih 5 tahun dan getting offered by manager., u ada staff di bawah u... Adakah u menindas staff u? Maybe u ketua dan akan arahkan staff u untuk bekerja dengan lebih efisyen untuk tingkatkan lagi pendapatan syarikat....Dalam multilevel ni, katakan u dah ada network u... Network ni apa? Network ini team atau ahli kumpulan di bawah naungan u... Bila ada orang di bawah u of course u akan arah mereka untuk bekerja kuat... Tapi bekerja kuat n keras tu bukan untuk u tapi untuk diri dia sendiri.... Kalau orang di bawah u tak kerja keras u tak rugi apa-apa... Orang bawah u yang rugi... Sebab dah masuk ahli dan ada peluang nak jana pendapatan lebih dari yang gaji hakiki...

Saya fikir macam ni.... U masuk apa-apa pun agensi mesti start dari bawah... U belajar dari bawah... Bila dah ada pengalaman senang u nak manage apa yang u usahakan...

Contoh : agen insuran... Kerja yang murni... Sebab tolong orang yang memerlukan perkhidmatan perubatan dengan lebih efektif... Agen insuran pun ada target yang perlu dicapai... Ada juga network... Ada ke penindasan?? Bila u usaha lebih u akan dapat...

Saya bagi contoh terdekat, my hubby company... Dulu my husband start with zero staff... Zero modal n everything zero... Sekarang network dia dah besar... Ada staff dan ada regular customer juga suppliers... So, adakah dia menindas? Dia ketua dan arahkan semua anak buah untuk buat yang terbaik... Bila anak buah tunjukkan prestasi cemerlang, dia akan offer dengan better salary...

Lagi contoh: agen tupperware... Juga multilevel... Adakah agen tupperware ni menindas? Di mana kah maksud penindasan tu? Dia usaha keras, buat itu dan ini untuk tingkatkan jualan tupperware beliau... Bila ada ahli di bawahnya adakah dinamakan dia menindas?

Perkataan menindas ini tidak asing lagi dalam dunia multilevel... Saya faham jika ada unsur paksaan dalam penjualan dan menjadi ahli adalah tidak wajar... Lebih-lebih lagi jika terpaksa menggunakan pinjaman bank... Bermacam-macam tawaran dan janji-janji manis yang diberikan oleh agen... Yang itu memang saya tak setuju...

Sejak bernaung di bawah aliran yang betul, di bawah mentor yang sering motivated untuk up kan sales, saya rasa secure dan lebih bersemangat untuk melakukannya... Semua tak suka diarah untuk berbuat sesuatu... Saya juga tak suka... Alhamdulillah, saya bersyukur berada di bawah team yang sentiasa dorong untuk mengubah kehidupan saya...

Saya tulis sebab saya terfikirkan 'kenapa saya joint Shaklee'.... Juga ada beberapa soalan dari orang yang mengatakan multilevel adalah menindas... Minda mereka dah diasak dengan pelbagai perkara-perkara negatif.. Cuba fikir-fikirkan...

Bagi yang joint TEAM VITAMIN BITE pm saya Whatsapp 017 4099956...
Fb : VITAMIN BITE

MAHERAN BINTI MAHTAR
ID 933321
emasyok@gmail.com
017-4099956
Puchong Kinrara Putrajaya

::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::




 








No comments:

Post a Comment

MAHERAN BINTI MAHTAR
ID 933321
emasyok@gmail.com
017-4099956
Puchong Kinrara Putrajaya Subang Jaya Shah Alam
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

Popular Posts